Denne aktivitet er for de yngste i familien. Vi skal udenfor og være nysgerrige. I kan bruge jeres have, parken, skoven eller stranden. Aktiviteten kalder på at, vi er opmærksomme på de unaturlige ting, som befinder sig i området.
Det er vores synssans, vi skal udfordre i dag, samtidig med at vi snakker om de unaturlige ting, vi finder på vores tur.

Trin 1.
I finder et område, I gerne vil udforske. Områdets omfang kan ”vokse” med barnets alder. Den velkendte have vil være et godt sted til de helt små.
Trin 2.
I udvælger hjemmefra et antal ting, som vil være unaturlige i det valgte område. Det kunne f.eks. være en gammel tandbørste, en blyant, en LEGO klods, en teske, en appelsin og lignende. Barnet må naturligvis ikke kende til tingene i forvejen. Til det ældre barn, kunne I samle 10 stykker affald, som bestemt ikke hører til i naturen.
Trin 3.
I ankommer til området – hvis det ikke er jeres have, så skal I placere tingene uden at barnet fatter mistanke. Mit forslag er, at I henleder barnets opmærksomhed med en snack eller lignende, mens I stormer rundt. Én af jer kunne løbe i forvejen og gemme tingene.

Trin 4.
Nu skal vi i gang. Barnet skal vide hvad legen gør ud på. ”Kan du finde de ting, som ikke hører til ude i naturen?”
Det yngste barn kan have behov for mere hjælp. I kunne bruge et sjippetov/tov som lægges i en lille rute rundt i området. Når I lægger tingene, skal I tage hensyn til barnets færdigheder. I kan godt lægge tingene lidt væk fra tovet, men ikke for langt, så mister barnet måske motivationen eller overblikket.
Barnet skal nu bruge området – løbe rundt og lede efter tingene. Hver gang en ting er blevet fundet, skal barnet bringe tingen tilbage til dig/jer og forklare hvorfor tingen er unaturlig og dermed ikke hører hjemme i naturen. Affaldssamleren skal forklare, hvorfor man ikke må smide netop det affald i naturen. En banan er også skrald, men den kan naturen nedbryde. Hvis I ønsker mere information om nedbrydningstider og affaldsindsamling, så følg dette link:
Når alle tingene er blevet fundet og I har snakket om dem, så kunne I finde de naturlige ting i området, som barnet gerne vil tage med hjem.

Trin 5.
Derhjemme kan I bruge de naturlige ting til at lave en naturudstilling. Blomster og grene kunne komme i en vase. Kogler og fjer i vindueskarmen, mens sten og nødder lægges rundt om dem.
Nu har I skabt jeres egen naturudstilling.
- Gad vide, hvem der egentlig ejede den smukke fjer?
- Hvilken træ tror du koglen kommer fra?
- Den gule blomst er da en….
- Grenen jeg fandt er helt fedtet og mine fingre klistrer – hvad er det mon?
Nu er der grobund for gode samtaler og husk, at man ikke skal vide alt – også selvom man er voksen.
Trin 6.
Børn er super fantasifulde og jeres lille naturudstilling kunne måske være der hvor alferne bor, når de ikke har lyst til at sove i den kolde skov. I kan vælge andre små væsener som dværge eller skovnisser.

- Hvem bor i udstillingen?
- Hvordan ser de mon ud?
- Hvad laver de om dagen?
I kunne sammen digte en fantastisk historie om netop jeres vindueskarm.
Held og lykke