Min dag er som langt de flestes én lang liste af ting, der skal gøres – og som indtil for nylig blev gjort uden den store struktur krydret med ineffektivitet og ofte en portion ligegyldighed.

Jeg er nok ikke den eneste, der kender til ”bare det snart er overstået” eller ”jeg gør det i morgen”. Rengøring af badeværelset for bare at nævne én af mine ”jeg gør det i morgen” – konkurrerer med strygning!

Som ny udklækket minimalist er jeg tiltrukket af en simplificering af mine hverdagsopgaver. Grundet min ustruktureret tilgang til disse opgaver, så bruger jeg ofte alt for langt tid på dem, forsøger ihærdigt at multitaske mig igennem og ender med et virvar af projekter, som ingen ende vil tage.

Jeg får ligesom aldrig sat de flueben på den lange liste af hverdagsopgaver, som jeg burde gøre. Det ender med én laaaang liste, der bare fortsætter ud i det uendelige – den ene uge efter den anden.

Jeg har behov for en struktur, der kan skabe overblik over mine hverdagsopgaver med fokus på singletasking – at kunne beskæftige mig med én ting ad gangen – og gøre den ene ting færdig, før jeg kaster mig over en ny opgave.

Overblikket

Jeg startede med at kortlægge alle rummene i det lille hus på 100 kvadratmeter – forholdsvist nemt. Derefter skrev jeg alle hverdagsopgaverne ned for det enkelte rum opdelt i 3 tidsrum: morgen, middag (efter arbejde) og aften. Eksempelvis ser soveværelset således ud.

Hver dag:

Morgen: ryste dyner og puder, lufte sengetøjet, lufte ud. Inden arbejde redes sengen, sengetæppe på.

Middag/efter arbejde: rent tøj lægges på hylder/hænges op.

Aften: sengetæppet foldes og lægge væk, sengen gøres klar. Tøj lægges til vask. Tøj hænges frem på stativ til næste dag.

Weekend

Støvsugning (+ onsdag), gulvvask, tørre flader over, pudse spejl. Stryge tøj til en kommende uge.

Månedsopgave

Tørre paneler og døren af. Skifte sengetøjet hver 14.dag – den første søndag i måneden og den 3 søndag i måneden.

Dynen og puder luftes udenfor når det er muligt i sommerhalvåret. Dynen og puderne vaskes 2 gange om året.

Intet af det ovenstående er raketvidenskab – det ved jeg jo godt, men i en travl hverdag og med et utal af overspringshandlinger, så var der behov for at kortlægge hverdagsopgaverne for at skabe overblik og give mulighed for at innovere nye tilgange til opgaverne.

Det tog mig faktisk temmelig langt tid, at få skabt et overblik – hold nu op, hvor er der mange ”ting” der skal ordnes – selv på 100 kvadratmeter uden børn. Listen var næsten ligeså lang som børnenes julegaveønsker, da de var små.

Uddeleger opgaverne

Med den meget lange liste må jeg erkende, at succeskriterierne hviler på, at jeg får hjælp til nogle af opgaverne. Da jeg ikke har hjemmeboende børn længere, så er der jo heller ikke den samme mængde opgaver, men jeg tænker, at listen med lethed kunne afgive opgaver, som min partner kunne klare. Mange af de opgaver, som vi alle laver til daglig, klares uden den dybe kommunikation. Heldigvis for det! Omvendt kan klare og tydelige forventninger til de enkelte opgave skabe mindre stress og bekymringer. Gav du katten mad i morges? Satte du skraldespanden ud i går aftes? Har du taget maden ud af fryseren?

Vi kiggede sammen på den meget lange liste. Talte os ind i at nogle af opgaverne ikke var hverdagsopgaver, men kunne skydes til hjørne og klares i weekenden eller blot én gang om måneden. Det gjorde et pænt indhug på listens mange punkter.

Så kiggede vi på kompetencer – der må godt grines – men jeg er bare bedst til at ordne badeværelse…..eller måske er mine krav til opgaveløsningen bare alt for høje. Og udendørs vinduespudsning er ikke en af mine spidskompetencer, så den opgave gav jeg hjertens gerne videre. Madplan, indkøb og madlavning er fælles opgaver – det er også super hyggeligt, giver rum til samtale og så går det meget hurtigere når man er flere om arbejdet.

Hjælp at hente

Pinterest har utallige skabeloner til at lette husarbejdet – ofte er der vægt på at det skal være ”easy to clean” og ordlyden er i mine øre ”moms work”, hvilket jeg lige skulle fordøje.

Jeg vil nu råde til at man laver sin egen kortlægning, så hverdagsopgaverne løftes i forhold til de andre ting, der foregår i ens liv – det kunne være delebørn, fritidsaktiviteter, arbejdstider og lignende.

Den korte og overskuelige liste

Dine/jeres hverdagsopgaver er nu kortlagt og du/I har luget ukrudtet ud – opgaver er fjernet, slået sammen, uddelegeret og forhåbentlig er den meget lange liste erstattet af en kortere og mere overskuelig liste.

Nu skal du/I i gang med at skabe sammenhænge mellem opgaverne – hvilke opgaver løses bedst sammen, så du/I til sidst kommer hurtigere i mål, sparer tid og stresser mindre? Som udgangspunkt bliver man langt mindre stresset ved at koncentrere sig om en enkelt opgave ad gange og arbejdsprocessen bliver ofte mere behagelig, når man ikke lader sig distrahere af andre ting.

Din/jeres liste vil langsomt tage form og du/I kan se klare mønstre, der vil være nemmere at håndtere. Om du/I tager ét rum for sig og laver alle hverdagsopgaverne i netop det rum eller om du/I vægter at støvsuge alle rum den ene dag og tørre flader af den anden dag, er helt op til jeres husholdning – hvad passer til jeres livsstil?

Hvor mange hænder er til rådighed?

Er det muligt, at involvere børnene i hverdagsopgaverne?

Hvor grundigt skal løsningen være – er det ”en quick wipe off” eller skal vi helt i dybden hver gang?

Hvilke krav har vi til opgaveløsningen? Hvornår er den løst?

Flueben, som er velkomne

Jeg har førhen sjusket mig igennem hverdagsopgaverne, forsøgt at multitaske med alt for mange åbne opgaver på én gang og aldrig helt følt, at jeg er kommet godt igennem.

Det er selvfølgelig et vanebrud, som tager tid at bryde med og det tager tid at opbygge nye vaner – men jeg mærker allerede at det giver mening; mindre stress, mere tid til overs og flere flueben på den nu korte og overskuelige liste over hverdagsopgaver.

Hvordan håndterer du dine hverdagsopgaver?

Har du lavet smarte systemer?

Er du god til at uddelegere opgaverne til andre i din husholdning?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *